10 11 IN aansluiting op het in de vorige aflevering van dit Orgaan gepubliceerde achtste rapport inzake het verloop van de nieuwe technische ontwikkeling laten wij hier ter oriëntering van onze lezers het negende rapport van dien aard volgen, dat door Dr. Leslie Knopp aan het Hoofdbestuur van onze Britse zusterorganisatie, de Cinematograph Exhibitors' Asso- ciation, werd uitgebracht en wel op 26 Augus tus j.1. Het werd Woensdag 8 September door ge noemd bestuurscollege aanvaard. ,,De enige gebeurtenis van betekenis", consta teert Dr. Knopp", welke sedert het indienen van het vorige rapport heeft plaats gevonden was de vertoning door 20th Century-Fox van een film, welke in hoofdzaak komende producties aankon digde maar tot bestemming had de verbeterde techniek van CinemaScope te demonstreren. Op bevredigende wijze laat de film de verbe terde optische uitvoering zien van de nieuwe Bausch Lomb lens, welke een veel betere kwali teit van scherpte en korreling aan het beeld geeft. Ook is hierbij een verbetering in kwaliteit van de kleurenweergave opgevallen. Ongelukkigerwijze werd de demonstratie bedor ven door scheve vergelijkingen met films in andere beeldverhoudingen en een onjuist gebruik van de stereofonische geluidsweergave. De verbeterde kwaliteit van de magnetische weergave werd teniet gedaan door een buitensporig geluidsvo lume. Anamorfische lenzen Exploitanten blijven klagen over de buitenspo rige prijs van anamorfische lenzen, maar waar schijnlijk zullen de prijzen met de toenemende con currentie dalen. De Wray Optical Company van Bromley, Kent, maakt cylindrische lenzen, die door Sound Equip- ment Ltd, aan de markt gebracht zullen worden, maar prijzen en leveringstijd zijn nog niet bekend. Pathé Equipment Ltd. brengt de „Cinephor" lens op de markt, vervaardigd door Cinepanoramic te Parijs. Er zijn hier te lande geen vertegenwoordi gers voor de Franse ,,Totalvision" cylindrische lenzen, welke verkrijgbaar zijn tegen frs. 300.000 3.259,50) per paar, noch voor de Duitse Schnei- der lenzen, welke in Duitsland verkocht worden voor ongeveer D.M. 2.000,— 1.810,60) per paar. Het invoerrecht op lenzen bedraagt 50% van de factuursprijs.1) Er zijn vijf fabrikaten van anamorfische lenzen op de Amerikaanse markt: Bausch Lomb, Bell Howell, Super Panatar (Gottschalk), Super- Scope (Tuschinski) en Vidoscope (in Duitsland vervaardigde Schneider). De prijzen variëren van $700 (ƒ2.656,94) tot $1.195 (ƒ4.535,77) per paar. Deze lenzen zijn onlangs getest door de Theatre Owners' Association of America2) en de algemene conclusie was, dat wat betreft de totale scherpte, gelijkvormigheid van vergroting en doeltreffendheid van lichtsprei- ding, de Schneider lenzen met een kleine voor sprong de beste waren. Aan de Superpanatar en de SuperScope lenzen, welke van het prismatische type zijn, werd de minste voorkeur gegeven. Het schijnt dat nu de anamorfische lenzen vlug ger beschikbaar beginnen te komen, er vertraging ontstaat bij de levering van de bijpassende pro- jectielenzen. Miracle Mirror Screen De British Optical and Precision Engineers Ltd. hebben twee monsters van Miracle Mirror schermmateriaal, dat hier te lande door de met haar gelieerde Messrs. Andrew Smith Harkness Ltd. vervaardigd wordt, voor een onderzoek voor gelegd. Deze schermen zijn van het Vynal plastic type met een oppervlak, dat van ingedrukte lensjes is voorzien. In het ene doekmonster zijn deze lensjes zo gericht dat de meest bevredigende lichtverde- ling wordt verkregen als de lichtbundel van de projector bijna loodrecht op het scherm staat, en in het andere monster wanneer de lichtbundel sterk helt. Deze typen zijn respectievelijk bekend als het ,,Head on" en „Tilted" model. Een karakteristiek, welke de horizontale ver deling van de weerkaatsing aangeeft, werd aan het rapport toegevoegd. De verticale verdeling van de reflectie wordt niet aangegeven, maar bij het ,,Tilted" model is het doek zodanig gericht dat maximale reflectie wordt verkregen over de zit plaatsen zowel van zaal als balcon. Het Stapleford Screen is thans het enige scherm, dat hier te lande vervaardigd wordt, dat niet aan de Technische Afdeling voor een onderzoek is voorgelegd. Beschikbaarheid van het CinemaScope-product In het laatste Technische Rapport werd mede gedeeld, dat „volgens recente berichten alle toe komstige CinemaScope producties van 20th Cen tury-Fox beschikbaar zullen zijn met het beeld in standaardformaat en metenkelsporig optisch geluid".3) Dit bericht was afkomstig uit Amerikaanse exploitantenkringen en onlangs werd aan een vooraanstaande Europese exploitant tijdens een onderhoud met de heer Spyros Skouras en de heer Darryl Zanuck medegedeeld, dat het toekomstige 20th Century-Fox product beschikbaar zal zijn in de verhouding 1.85 1. Naar ons door de heer Pattinson, de verkoop directeur van 20th Century-Fox, werd medege deeld, zou het voorgaande blijkbaar betrekking hebben op de Amerikaanse binnenlandse markt en zou hij tot dusver geen enkel plan hebben voor het uitbrengen van 2-D films hier te lande. Algemeen Een stijgend aantal exploitanten heeft de laatste twee of drie maanden orders geplaatst voor CinemaScope-installaties. Ongetwijfeld is dit te danken aan de grote aantrekkingskracht voor het publiek van de eerste producties in dit medium en aan het algemeen tekort aan producten. Het in December 1953 uitgebrachte Technische Rapport4) en kortgeleden ontvangen informaties tonen aan, dat, terwijl in grotere bioscopen een schermverhouding van 2,35 1 toegepast kan wor den binnen de toneelopening zonder de hoogte van het beeld te verminderen, de kleinere biosco pen deze schermen niet kunnen installeren zonder kostbare veranderingen in de bouw. Een grote voorsprong CinemaScope heeft een grote voorsprong op andere systemen, aangezien verschillende produc ties reeds in circulatie zijn, maar wanneer Vista- Vision films beschikbaar komen, zal men bemer ken dat dit product zowel in grote als kleine zalen met evenveel gemak en met veel minder kosten kan worden vertoond. Vista Vision Vista Vision eist van de exploitant twee dingen: voldoende doekbelichting en een behoorlijke kwa liteit projectielens. In verband met het eerste is een aluminium doekoppervlak alleen vereist, waar het van de booglampen beschikbare licht niet in staat is in het midden van het doek een helderheid van 14 of 15 lamberts per voet te ge ven met niet meer dan 30% verlies van de randen. In de meeste bioscopen, waar men de huidige booglamp-installaties zal blijven gebruiken, zal een aluminium doek noodzakelijk zijn om deze hel derheid te verkrijgen. Een gebogen doek is even wel niet noodzakelijk, tenzij de zaal breder is dan de gemiddelde zaal of de lichtbundel van de pro jectie betrekkelijk kort is. De gunstigste omstandigheden De lens behoort van het type te zijn, dat een wijde opening heeft F 1,9)5) en behoort gedel- fineerd6) te zijn. Haar brandpuntsafstand moet in overeenstemming zijn met de lengte van de licht bundel en de breedte van het beeld, terwijl de hoogte van het beeld aangepast moet zijn om een verhouding tussen 1,65 en 2,1 1 te geven over eenkomstig de beperkingen welke door de toneel opening en de gezichtshoeken worden gesteld. De verhouding van 1,85 1 moet voor dit systeem als de beste worden beschouwd. Bij toepassing van CinemaScope is het gebogen aluminium scherm onontbeerlijk; het scherm be hoort een versterkingscoëfficient te hebben van ten minste 1,6 loodrecht op zijn oppervlak geme ten, en het verlies naar de buitenste randen toe behoort niet meer dan 50% van de helderheid in het midden te zijn." 1) In Nederland is bij invoer van losse ongemonteerde lenzen een invoerrecht van 10% en een invoerbelasting van 4% verschuldigd; bij invoer van gemonteerde lenzen 15% invoerrecht en 4% invoerbelasting; Red. 2) Theatre Owners of America Inc. (T.O.A.), ontstaan door een fusie van de American Theatres Association en de Mo- tion Picture Theatre Owners of America, is een van de beide grote nationale organisaties van bioscoopexploitanten in de Verenigde Staten. De andere nationale organisatie is de Allied States Association of Motion Picture Exhibitors, waar bij 21 regionale organisaties zijn aangesloten; Red. 3) Zie aflevering 181 van dit Orgaan, pagina 14; Red. 4) Zie aflevering 177 van dit Orgaan pagina's 6-11; Red. 5) Bij lenzen wordt de hoeveelheid licht die kan worden door gelaten in de practijk noemt men dit de lichtsterkte bepaald door de middellijn de*r lens, ook wel genoemd de lensopening. De hoofdletter F heeft betrekking op de lens- opening en dus tevens op de lichtsterkte. Met de kleine letter f geeft men daarentegen de brandpuntsafstand aan. De licht sterkte van een lens is recht evenredig met de brandpunts afstand volgens de formule middellijn in mm F --------------------Red. f in mm 6) Het bespuiten van lenzen (coating or blooming) wordt in Nederland „delfineren" (naar het procédé dat in Nederland wordt toegepast door de Optische Industrie „Oude Delft") genoemd. Hierdoor worden de reflectieverliezen, welke steeds bij lenzen optreden, aanzienlijk verminderd. Bovendien wordt daardoor grote contrastwerking in het beeld verkregen; Red. NEGENDE TECII1SCHE RAPPORT

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 11