(De betekenis van de Amerikaanse film Beknopt verslag van een interessante paneldiscussie IN het Gemeente Museum te Roermond werd op 13 December j.1. een op Amerikaanse leest geschoeide paneldiscussie gehouden over de betekenis van de Amerikaanse film. De panel werd georganiseerd door de Afdeling Limburg van het Nederland s-A meri- k aans Instituut, mede ten behoeve van de leden van de ,,R oermondse filmkrin g". Dit is geschied bij wijze van hulde aan burge meester Dr. Geuljans, die als Voorzitter van de Katholieke Film Centrale een pauselijke onder scheiding heeft ontvangen bij het 25-jarig bestaan van deze organisatie. Zoals reeds opgemerkt, is een zogenaamde paneldiscussie een typisch Amerikaanse conferen- tievorm om een onderwerp voor het forum der pu blieke opinie te brengen, waarbij men in plaats van het woord te geven aan één spreker van de avond" een groep van personen, een panel", uit nodigt om ieder op zijn wijze de onderscheiden aspecten van een gegeven onderwerp te belichten. In het onderhavige geval waren enige bekende persoonlijkheden uitgenodigd om in het openbaar te discussiëren over „De betekenis van de Amerikaanse fil m". De conclusies waartoe deze panel in samenwer king met de aanwezigen gekomen is heeft tot op zekere hoogte geleid tot een beter begrip van de betekenis van de Amerikaanse film. In elk geval hebben dergelijke openhartige besprekingen het voordeel, dat de aandacht wordt gevestigd op aspecten, welke bij een oppervlakkige beschou wing veelal onopgemerkt blijven. Drs. W. J. M. Boonekamp, docent in de ge schiedenis te Heerlen, meende dat de invloed van de Amerikaanse film op het Nederlandse publiek beslist niet ongunstig is. Hij schreef dit toe aan de optimistische levenshouding van de doorsnee Amerikaan, die er steeds op uit is zijn natuurlijke deugden en die van anderen te vervolmaken. En het is juist deze houding, die onze tamelijk zwaar- tillende, onze naar de zelfkant van het leven hel lende, houding zeer zeker positief gunstig kan be- invloeden. Wat ons West-Europeanen betreft, zo voegde Drs. Boonekamp eraan toe, wij verwerpen om maar eens iets te noemen de misdaad niet zo positief als onze Amerikaanse broeders, hetgeen kan leiden tot een zeker compromis, met alle gevolgen van dien. Drs. A. H. B. Briels, directeur van de Katholieke Film Centrale was van oordeel, dat het omzeilen van een eerlijke getuigenis van de godsdienstige en morele problemen, de Amerikaanse film maakt tot een matig product dat men vergeet zo gauw men de bioscoopzaal verlaten heeft. De filmpro ducenten in Amerika gaan uit van het idee, dat een film door iedereen, tot welke geloofsovertui ging hij ook mag behoren, genoten moet kunnen worden. Deze opvatting is in de meeste West- Europese landen beslist niet het geval. Hier gaat men dieper op een probleem in, zoals bijvoorbeeld dit het geval is met de op het ogenblik in ons land roulerende Franse film ,,Le Défroqué". Zulke films zijn in Amerika ten enen male onmogelijk. Hier houdt men zich aan een catalogus van richt lijnen, de ,,Industrial Code" ter voorkoming van het stelling nemen van bepaalde ,,geloofs" groe pen, tegen een film. Zouden bepaalde groepen om morele of godsdienstige overtuiging een film ver werpen, dan zou dit de roulatie van een film finan ciële schade berokkenen. En dat, volgens de heer Briels, wil men in Amerika beslist voorkomen. Het gevolg is: oppervlakkige films. Ondanks de enor me gevaren van onze West-Europese films hij doelde hierbij in hoofdzaak op de topproducten waardeerde spreker toch zéér de persoonlijke overtuiging van de makers van deze films. Pater J. A. Dirkse S.C.J. zag de film in het licht van de volksopvoeding. Op duidelijke en concrete wijze ontvonwde zich zijn persoonlijke visie van de film in het algemeen en de Amerikaanse film in het bijzonder. Hij ging uit van de vraag: „Wat is volksopvoeding?". Dit is, volgens pater Dirkse, de handhaving of uitbreiding van het geheel van geestelijke waarden, dat een volk bezit. Er is dan sprake van een instandhouding of vermeerdering van cultuurbezit. Wat kan men hierna nu met betrekking tot de Amerikaanse film opmerken? Er zijn hierbij beslist positieve aspecten naar voren te brengen. Zo biedt de Amerikaanse film ons de mogelijkheid om kennis te maken met een nieuwe wereld, met een nog jong volk, dat zich uit in vrijheid van omgangsvormen. Deze kennis neming kan voorkomen, dat wij ons blind gaan staren op verstarde tradities. Verder zijn er de grotere mogelijkheden van een groot land, die on ze blik kunnen verruimen. Er zijn echter minder gunstige kanten aan de Amerikaanse film. De Amerikaan moet zijn cultu rele traditie nog opbouwen aldus pater Dirkse is dus nog zonder een geheel volledig gevormd 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 16