17 cultureel patrimonium. Amerika heeft andere ze den en gewoonten, welke hier niet passen. De spreker noemde als voorbeeld de service in hotels. Het ziet er naar uit alsof de gast blij mag zijn, dat een hotel zijn diensten aanbiedt. Via de film zou een dergelijke tamelijk brute behandeling hier in gang kunnen vinden. Dan is er de grotere luxe, die in Amerikaanse films ten toon wordt gespreid. Dit zou hier, met onze kleinere economische mogelijkheden, tot on tevredenheid kunnen leiden. Wij kijken er hier in ieder geval tegen aan. Van onze West-Europese films zouden wij het volgende kunnen zeggen: zij vertonen een drama tiek, een brok leven welke meer met onze aard overeenkomt. Zelfs in slechte films ligt nog een vonk cultuur en zij vertonen meer geestelijke be zonkenheid dan de Amerikaanse films. Wat onze cultuur betreft meende pater Dirkse, dat deze tekenen van vermoeidheid vertoont, wel ke op de duur kan leiden tot decadentie. Indien diepe" films zich vergissen, dan vergissen zij zich ,,diep", met andere woorden als een West-Euro pese film bedorven is, dan wordt er meer bedor ven dan in een Amerikaanse film. Pater Dirkse eindigde zijn tien minuten speech de maximum tijd aan ieder der vijf sprekers toegewezen met de opmerking dat men de Amerikaanse filmprodu centen van ons geestelijk patrimonium op de hoog te moet brengen. Dr. John Knipping O.F.M., die als privaat- docent verbonden is aan de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte te Utrecht en tevens als privaat- docent aan de Rooms Katholieke Universiteit te Nijmegen, waar hij Kunsthistorie doceert, scheen een bijzondere voorliefde aan de dag te leggen voor de Amerikaanse ,,W ester n". De Western", of in Nederlandse terminologie de ,,Wild West" is een typisch Amerikaan: film product, welks algemene inhoud hierop neer komt: De ,,leading man", de held, behoort tot de groep der pioniers, die sinds het midden van de 19e eeuw de barre West-Amerikaanse staten ontsloten voor veeteelt, akkerbouw enz. en ze als het ware practisch veroverden, al ging dit niet altijd met regelrechte militaire exploits gepaard. Deze held is sterk, dapper, volkomen eerlijk; hij leeft be heerst: hij doet niet mee aan het wilde brassen der gelukzoekers, meestal drinkt noch rookt hij. Hij stelt meer belang in zijn paard, soms ook in de hem om een of andere reden toevertrouwde kud den hoornvee, dan in een vrouw of jong meisje. Hij is met zijn paard als het ware vergroeid en is dan ook meestal de uitstekendste ruiter van allen, die in de Western" verder optreden. Niet zelden heeft hij een medespeler, met een komisch, geestig en vaak wat onhandig ka rakter en een min O'f meer lachwekkend uiterlijk: een goedmoedige bluffer, die niet steeds de nodige moed aan de dag durft leggen, een abominabel paardrijder, maar gewoonlijk is hij goed van hart en de trouwste maat van de ,,leading man". Daartegenover staat de schurk, meestal een outlaw" een uitgestotene en vooral iemand, die alle middelen, zelfs de vuigste en gemeenste te baat neemt om zijn doel te bereiken, zich bezit te veroveren, de onwettigheid in het land verder te doen voortduren enz. Hij heeft een gang van ge lijkgezinden, uit hetzelfde hout gesneden. Meestal dragen deze alle ook dezelfde kleren, (graag zwart en wat verfomfaaid), zodat de toeschou wer, als de schurkachtige gelaatstrekken en ma nieren hem niet zo spoedig wegwijs maken, toch zeer gauw aan de kleren kan zien, met welk soort bende hij te doen heeft. Tussen deze contrasten de held en de schurk bewegen zich figuren, die zelf nog een oordeel moeten vormen over de zedelijke waarde van beiden. Meestal is dit de sheriff" of de rech ter; deze is vaak genoeg een betrouwbaar iemand, die echter èn het initiatief èn het doorzicht èn de dapperheid van de held mist. Hij is het best ge kleed van allen. Gewoonlijk begint hij met de be doelingen van de held te wantrouwen, en daar heeft hij wel eens reden toe, want niet steeds is het verleden van de held geheel overeenkomstig de wet geweest. Doch gedurende het verloop der gebeurtenissen komen steeds duidelijker de eerlijke bedoelingen en de weergaloze dapperheid van de ,,leading man" aan het daglicht. Bij het laatste samentreffen tussen de held en de schurk is deze tussenpersoon van de waarde van de eerste vol komen overtuigd. De held wint, meestal in een gevecht van man tegen man. Somtijds wint hij daarmee ook het hart van een jong en onschuldig meisje, niet zelden de dochter van de sheriff of zelfs van een hem vijandig gezinde grondbezitter of kudde-eigenaar, doch deze bijzonderheid is ge woonlijk slechts een amoureuze bijkomstigheid en wordt door de echte Western-fans" in Amerika niet eens geapprecieerd. Niet altijd zijn de schurken „outlaws" en als zodanig vijanden van de Amerikaanse staat; vaak zijn het ook Indianen, nog meer verbeten in de strijd dan hun blanke bondgenoten. Het verschil is echter, dat de Indianen-stammen duidelijk om eigen bestaan vechten, hoffelijk zijn in hun onder handelingen, hun woord gestand doen en hun ge vangenen menselijk en soms zelfs eervol behan delen. De algemene inhoud van deze ,,western"-film berust op historische gegevens, waarvan de mees te reeds lang tevoren in de literatuur van Amerika verwerkt zijn. Gelijk in deze verhalen en romans zo worden die historische gegevens door de film om- weefd met romantiek en lyriek; de film helpt in

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 17